25 آوریل 2024 - میلیون ها نفر در سراسر جهان با دیابت شیرین زندگی می کنند. بسیاری از آنها دارای دارو و رویکردهای مدیریت رژیم غذایی خاصی هستند تا بتوانند سطح قند خون خود را ثابت نگه دارند. با این حال، نوآوری‌های اخیر، مانند انسولین استنشاقی، هورمونی که توسط لوزالمعده ساخته می‌شود و قند خون را کنترل می‌کند، امیدی برای درمان‌های مؤثرتر و کاربرپسندتر ایجاد کرده است.

دیابت با تولید ناکافی انسولین یا استفاده ی ناکارآمد از انسولین مشخص می شود و برای مبتلایان به یکی از اشکال مختلف این بیماری مشکلات و خطرات زیادی برای سلامتی ایجاد می کند. خطرات شامل بیماری های قلبی عروقی و عوارض ریز عروقی مانند اختلالات چشمی، عصبی و کلیوی است. همچنین خطر مشکلات حاد وجود دارد که می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود.

درمان‌های مرسوم به تزریق روزانه انسولین یا پمپ‌های انسولین که همراه با پایش منظم قند خون استفاده می‌شوند، متکی هستند. چنین رژیم هایی می توانند پیچیده باشند و با ناراحتی، محدودیت های زمانی و نیاز به تعیین دوز دقیق همراه هستند تا از سطوح غیرقابل پیش بینی قند خون و عوارض شدید جلوگیری شود.

انسولین استنشاقی، رویکرد جدیدی برای مدیریت دیابت ارائه می دهد. با استفاده از دستگاه‌هایی مشابه دستگاه‌هایی که افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های مزمن ریوی استفاده می‌کنند، از جمله نبولایزرها و استنشاق‌های با دوز اندازه‌گیری شده، می‌توان مقدار دقیقی از انسولین را به ریه‌های بیمار تحویل داد که از آنجا این هورمون به سرعت در جریان خون جذب می‌شود و به طور موثر امکان اقدام سریع در صورت نیاز را فراهم می کند.

یکی از این داروها، Afrezza، یک انسولین استنشاقی سریع الاثر است که در سال 2014 تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را دریافت کرد و تنها محصول انسولین استنشاقی است که همچنان در بازار باقی مانده است. این یک گام مهم به سمت یک رویکرد جدید برای درمان دیابت است. ایمنی و اثربخشی برخی از درمان‌های استنشاقی قبلی ثابت نشد، اما Afrezza دارای مشخصات فارماکوکینتیک قابل اعتماد تری است که به بیماران راحتی بیشتری می دهد و سطح قند خون آنها را کنترل می کند.

تیمی از محققان هندی در مجله بین‌المللی نانو و بیومتریال‌ها توضیح داده اند که انسولین های استنشاقی می‌توانند با ارائه ی جایگزینی غیرتهاجمی و کاربرپسند برای روش‌های تجویز سنتی، پایبندی بیمار به رژیم دارویی و در نتیجه نتایج را بهبود بخشند.

پریا پاتل و باویشا کاچا از دپارتمان علوم دارویی در دانشگاه ساوراشترا در گجرات هند، گفتند: فناوری نانو می‌تواند به ایجاد گام‌های بعدی در توسعه سیستم‌های دارورسانی موثرتر استنشاقی برای درمان دیابت کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-inhaled-insulin-patients-diabetes.html